Betonová výstavní síň se stropním osvětlením. Objekt je navržený na principu matrjošky, tedy menší dům vložený do většího

Aby zachovali původní historické konstrukce, přišli architekti se zajímavým nápadem. V půdním prostoru postavili „menší dům“, který slouží jako výstavní síň.

betonová výstavní síň i Zdroj fotografie: Tiskové materiály Šépka architekti, fotograf Aleš Jungmann
i Zdroj fotografie: Tiskové materiály Šépka architekti, fotograf Aleš Jungmann
i Zdroj fotografie: Tiskové materiály Šépka architekti, fotograf Aleš Jungmann
i Zdroj fotografie: Tiskové materiály Šépka architekti, fotograf Aleš Jungmann
i Zdroj fotografie: Tiskové materiály Šépka architekti, fotograf Aleš Jungmann
i Zdroj fotografie: Tiskové materiály Šépka architekti, fotograf Aleš Jungmann
i Zdroj fotografie: Tiskové materiály Šépka architekti, fotograf Aleš Jungmann
i Zdroj fotografie: Tiskové materiály Šépka architekti, fotograf Aleš Jungmann
i Zdroj fotografie: Tiskové materiály Šépka architekti, fotograf Aleš Jungmann
i Zdroj fotografie: Tiskové materiály Šépka architekti, fotograf Aleš Jungmann
Dalších 6 fotografií
Dalších 6 fotografií
                   

Neobvyklé řešení úpravy historického půdního prostoru zvolili autoři z architektonického studia ŠépkaArchitekti. V podkroví kapitulního děkanství v Olomouci tak vznikl další výstavní prostor navazující na úpravy Arcidiecézního muzea Olomouc z let 1998‒2006. Vložení menšího domu do půdních prostor představuje citlivé a funkční řešení, které umožnilo zachovat stávající historické konstrukce budovy.

Matrjoška v půdním prostoru

Při plánování projektu na půdní výstavní prostor museli architekti zvážit, nakolik chtějí zasahovat do stávajících konstrukcí historické budovy. Zateplení, a tím pádem i zakrytí střešní konstrukce jim nepřipadalo vhodné. Nakonec se rozhodli pro velmi netradiční řešení. V půdním prostoru o velikosti 152 m² tak vznikla „betonová budova“, která umožnila ponechat půdní konstrukce odkryté.

Dům umění venek

Dům pro sběratele umění je sám o sobě uměleckým dílem: Místo, kde se trámy mění ve sloupy, stěny ve střechu a přízemí v 1. patro

„Náš koncept respektuje dochovanou konstrukci, kterou jsme ponechali v původním stavu včetně střešní krytiny. Do prostoru jsme umístili nový betonový objekt s nadzemním osvětlením, který má dostatek svislých stěn pro vystavování,“ cituje web ArchDaily autory. Vystavěný prostor tak přejímá geometrii zkoseného podkroví, přičemž stěny objektu splňují veškeré tepelně izolační nároky.

Moderní řešení zachovává historickou atmosféru

Zároveň ponechávají dostatečný odstup od historických konstrukcí. Na původní půdní prostor se mohou návštěvníci podívat prosklenými průhledy a mohou sem být umístěny i některé exponáty. Betonový objekt byl navržen, jako by stál ve venkovním prostředí. Až na hydroizolaci, kterou díky střeše budovy nebylo potřeba řešit, je objekt vybaven vlastním vytápěním, klimatizací, osvětlením a vzduchotechnikou.

průhled do historického podkroví iZdroj fotografie: Tiskové materiály Šépka architekti, fotograf Aleš Jungmann
Prosklené průhledy umožňují pohled na historickou konstrukci

V novém prostoru pak získala své místo stálá expozice mapující historii Svatováclavského kopce od pravěku až po současnost. Architekti také navrhli podstavce a stojany pro exponáty. Z výstavní síně se mohou také návštěvníci díky prosklenému průhledu pokochat pohledem na část historické klenby, která dokládá vývoj kapitulního děkanství.

Kromě stálé expozice se tu našlo místo i pro edukační místnost se zázemím a skladem. Architektům se tak podařilo chopit se této výzvy mimořádně citlivě. Vzniklý prostor splňuje veškeré nároky moderní doby, zatímco staré si mohlo ponechat svoji starobylou patinu i atmosféru. Na Adbz se můžete podívat i na další zajímavé projekty. Například na přestavbu starého kostela v rodinné bydlení, kde majitelé rovněž zachovali mnoho původních prvků.

Architekti:Šépka architekti
Plocha:152 m²
Realizace:2023
Lokalita:Olomouc, Česká republika

Galerie

Dalších 6 fotografií
Dalších 6 fotografií

Jak se vám líbí toto citlivé řešení?

Diskuze Vstoupit do diskuze
147 lidí právě čte
Autor článku

Anna Sedláková

Zobrazit další články