Práce na zahradě uzdravuje: 7 důvodů, proč je dobré hrabat se rukama v hlíně

Zahradničení dělá z lidí lepší bytosti. Člověk je plný optimismu a vitamínu D, a má větší chuť na zeleninu.
i Zdroj fotografie: Pixabay
                   

Práce na zahradě může být uzdravující a očistná. Proč tomu tak je? Neb fyzická práce, pobyt na čerstvém vzduchu a pravidelná péče přispívají k psychické pohodě. Zahrada je více než jen pěkný pohled na čerstvě sestřihnuté keře, posekaný trávník a okopaný záhon. Občas to je taky pěkná dřina. Ale může vám to dát opravdu hodně. Celé vaší rodině. Dospělým, seniorům i dětem. 

Menší stres 

Zahradničení je podle studie uklidňující a relaxační dovednost, a to dokonce více než doporučované čtení. Studie ukázala, že ten, kdo je pod stresem a jde rýpat do země, je na tom s hladinou kortizolu (stresový hormon) lépe než ten, co sáhne po knize. Mnozí zahradníci se této činnosti oddávají ne pro ekonomickou úsporu peněz nebo proto, že pěstuje celá komunita. Je to hlavně pro provětrání hlavy na vzduchu. Navíc vám pomáhají i živočichové a bakterie v půdě. Mohou působit přes pokožku jako antidepresiva a posilují imunitu. 


iZdroj fotografie: Pixabay

Práce na zahradě jako forma cvičení 

Práce je fyzicky náročná. Okopat záhon, odtahat všechno na kopu, poté prostříhat stromy, posekat trávník, vytrhat plevel atd. Všechny tyto činnosti odpovídají asi hodině méně náročného sportu. Pokud už však štípete dřevo, vytahujete suchý kmen, nebo taháte pytle s hlínou, věřte, že si zrovna posilujete každý sval v těle. Navíc je to výborná prevence proti obezitě a rovněž se rychleji unavíte, takže večer usnete i bez melatonin, či dokonce prášků na spaní. 

Stop demenci 

Po práci na zahradě budete mít vyrýsované tělo, ale i procvičený mozek. Kognitivní funkce a jejich posilování jsou jednou z obran demence, a odborníci tak doporučují práci na zahradě všem už od mládí.

Chronické stavy 

Jako každý živočich, i vy potřebujete dostatek světla. Díky slunci máte správnou hladinu vitamínu D, který napomáhá metabolismu a imunitě. Často se navíc užívá při léčbě cukrovky, srdečních chorob, vyživuje kosti, a odbourává depresi. Vitamin D je však nutné dodávat tělu v pravidelných dávkách, nikoliv jednou za čas ve velkých. Je totiž rozpustný v tucích, což znamená, že tělo jeho přebytky nevyloučí (třeba jako u vitaminu C), ale ukládá je, což může způsobit i nevolnost a jiné potíže (z dostatku slunce vám však nic nehrozí).


iZdroj fotografie: Pixabay

Tvoření lidských vazeb 

Láska k zahradnictví vám přinese mnoho nových přátelství. Většinou si pak nevědomky najdete svoji partu. Komunitu, s níž se budete vzájemně motivovat, ale i obdivovat. Společně si budete předávat zkušenosti. A je jedno jestli jste z vesnice či města. Všude to otevírá vrátka k vytvoření sociálních vazeb. 

Lepší den 

Být venku na dosah přírodě je pro psychiku očistcem. Zlepšuje to náladu, zbavuje depresí a probouzí to optimismus. Proto jsou tyto činnosti často doporučovány problémovým dětem a dospělým s poruchami.  

Zdravé stravování 

Tím, že začnete zahradničit a okopávat zeleninu, vybudujete si k ní vztah. Protože co si sami vypěstujete lépe chutná. Lidé, kteří tráví dost času na zahradě jedí více ovoce a zeleniny. Tak nějak přirozeně. 

Zdroj: BHG

101 lidí právě čte
Zobrazit další články
Co si myslíte o článku?
5/5 (81%) 855 hlasů
Nahlásit chybu
JakZdravě.cz
Ztvrdlé mozoly a rozpraskané paty mohou být minulostí díky běžnému dostupnému léku, který má každý doma
DámskýDeník.cz
Málo známý fígl s lakem na vlasy, který trvale zabrání trhání všech punčoch a silonek
Události247.cz
Někteří poslanci do Sněmovny moc nechodí. Andrej Babiš je nejhorší, SPD včetně lídra patří k nejlepším
VědaŽivě.cz
Kostarika jde příkladem celému světu aneb jak překonat krizi odlesňování a stát se mistrem v udržitelnosti životního prostředí