Psychologické triky, kterými obchody „nutí“ zákazníky utrácet: Od umístění sortimentu po šířku uliček

Obchody s potravinami, ostatně jako všechny další, mají své cesty, jak nás dovést k většímu nákupu. Místo několika položek pak často odcházíme s plným vozíkem.

i Zdroj fotografie: Pixabay
                   

Tuto strategii používá řada menších i větších obchodů, včetně těch, které se v tuzemsku drží na špičce spotřebitelské popularity. Marketingové postupy ovšem obvykle působí na zákazníky ještě dříve než před samotným vstupem do prodejny. Není však úplně namístě hledat v tom něco nekalého. Je to jejich práce a cílem firem je vydělat peníze. Navíc jde o využití vzorců, které v lidské psychologii platí po staletí, jen se trochu mění prostředí a využité nástroje.

Velké vozíky na velké nákupy

Když si na nákup vezmete velký vozík, máte dost prostoru na pořízení většího množství položek, než jste chtěli původně koupit. Vzhledem k jeho velké kapacitě budete mít stále pocit, že jste toho vlastně tolik nevzali. Spokojeni budete teprve v momentě, kdy je dostatečně plný.

iZdroj fotografie: Depositphotos

Široké uličky mezi regály

Pro manévrování velkým vozíkem jsou potřeba dostatečně široké uličky – musí se vejít dva vedle sebe. V důsledku toho jimi také projíždíte v klidu, nebojíte se srážek. Máte dále jistotu, že se na jakékoli místo obchodu dostanete zcela bez problémů.

Vůně chleba a pečiva

Čich je nejlepším spouštěčem emocí i vzpomínek. A v obchodě vás asi nic nenabudí k nákupu tolik jako vůně čerstvého pečiva vytaženého právě z trouby. Jeho vůni mají lidé spojenou s domovem, chutnou snídaní, případně pečením u babičky. Pak jste náchylní koupit právě v pekárně mnohem více věcí než jen pár rohlíků.

Rozdělení sortimentu

Nejdražší položky budou vždycky v regále umístěny ve výši lidských očí. Postup využívá vaši přirozenou lenost. Nakupujeme totiž zpravidla unavení po práci, sáhneme tudíž po tom, co je snadno dostupné. Máme-li se natahovat nahoru nebo ohýbat dolů, vyžaduje to více energie. Vytížený člověk si nechce v obchodě dřepnout a v něčem se ještě přehrabovat.

iZdroj fotografie: Pixabay

Vlastní značky řetězců

Prakticky každý supermarket už dnes zavádí produkty vlastní značky. Většinou mají také nižší cenu než jakékoli alternativy. Proč tomu tak je? Zpravidla jde o balení s lehce menším objemem, takže si mohou dovolit tuto cenovou politiku. Na přesnou gramáž výrobku se dívá málokdo, vnímáme jen drastické rozdíly dle velikosti sáčku nebo krabice. Jestli má pak něco o 100 gramů více či méně, už není takový rozdíl.

Relaxační hudba

Velké supermarkety používají neustálé hudební pozadí. Z reproduktorů tu hraje nenápadná a pomalá relaxační hudba, která zákazníky podvědomě uklidňuje. Není to samozřejmě náhoda. Chodíme v důsledku tohoto opatření pomaleji, nakupujeme v klidu. Opět to nahrává tomu, že nakonec koupíme více věcí, protože není kam spěchat.

Jaký marketingový trik vás naposled ovlivnil?

Zdroj: Genialne
Diskuze Vstoupit do diskuze
61 lidí právě čte
Zobrazit další články
JakZdravě.cz
JakZdravě.cz
Superpotravina med: Potravina plná vitamínů pomůže nejen na nachlazení
DámskýDeník.cz
DámskýDeník.cz
České matky se obuly do Simony Krainové kvůli výchově dětí. Jsou podle nich nevzdělané
Události247.cz
Události247.cz
Konsolidační balíček dostává svou podobu, předčasný důchod bude zřejmě minulostí
VědaŽivě.cz
VědaŽivě.cz
Jaký je původ tajemného Čupakabry: Někteří zastávají teorii, že jde o výsledek mimozemského genetického inženýrství