Propojení 4 domů v jeden má dokonalou myšlenku. Hlavní, Skelný, Srubový dům i Konírna plní svůj speciální účel

Je příjemné, když uprostřed lesa narazíte na eklektický komplex budov, který vybízí k odpočinku. Takovým projektem je i tento kulturní dům.

Kulturni-dum-pohled-zdalky i Zdroj fotografie: S vědomím Jesper Balleby
i Zdroj fotografie: S vědomím Jesper Balleby
i Zdroj fotografie: S vědomím Jesper Balleby
i Zdroj fotografie: S vědomím Jesper Balleby
i Zdroj fotografie: S vědomím Jesper Balleby
i Zdroj fotografie: S vědomím Jesper Balleby
i Zdroj fotografie: S vědomím Jesper Balleby
i Zdroj fotografie: S vědomím Jesper Balleby
i Zdroj fotografie: S vědomím Jesper Balleby
i Zdroj fotografie: S vědomím Jesper Balleby
i Zdroj fotografie: S vědomím Jesper Balleby
i Zdroj fotografie: S vědomím Jesper Balleby
i Zdroj fotografie: S vědomím Jesper Balleby
i Zdroj fotografie: S vědomím Jesper Balleby
i Zdroj fotografie: S vědomím Jesper Balleby
Dalších 11 fotografií
Dalších 11 fotografií
                   

Kulturní dům Nøjkærhus je počinem studia LUMO Architects a představuje vstupní bránu do bujných lesů Jutské vysočiny v Dánsku nedaleko Silkeborgu. Původně tu na mýtince stály dvě malé budovy lesní stráže v obklopení dramatické přírody. Dánská nadace pro kulturu a sport podpořila projekt, který k původním budovám přidal další dvě. Vzniklo tak outdoorové centrum složené ze čtyř odlišných prostor, z nichž každý obsahuje různé aplikace a propojení na okolní krajinu. Domy dostaly názvy Hlavní dům, Skelný dům, Konírna a Srubový dům.

Harmonie různorodosti

Projekt pracuje se čtyřmi architektonickými kompozicemi a identitami. Čtyři domy vytvářejí sérii harmonických a různorodých architektonických přístupů, které zajišťují jednoduché a jasné propojení mezi vnitřními a vnějšími prostory. Dvě nové stavby využívají skleněné stěny, které výrazně kontrastují se staršími dřevěnými a omítkovými budovami. Jejich design kopíruje typické sedlové střechy, aby vytvořil harmonii mezi dvěma výraznými paletami materiálů.

Scénické umístění a tvarové zpracování vytváří diferencované a menší budovy, které se přibližují lidskému měřítku a vytvářejí jasný vztah k lesu i k obloze. Hravá architektura střešních profilů a výběr materiálu zdůrazňuje, že kulturní dům slouží jako aktivní centrum pro pohyb, učení a socializaci v přírodě.

Kontrast paradoxně spojuje

Struktura skleněných a srubových domů složená ze skla a oceli mohla mezi původní rustikální zástavbou v okolních lesích působit velmi nemístně. Díky promyšlené koncepci má sice Skleněný dům vysoce moderní vzhled, ale jeho průhlednost outdoorové centrum harmonizuje s okolím. Skleněná konstrukce slouží k tomu, aby vnesla okolní stromy a přírodu do domu, což vysoce pevné a potemnělé původní stavby nedokáží.

Kulturní dům příčný pohled iZdroj fotografie: S vědomím Jesper Balleby

Zatímco Srubový dům je postaven ze stejného skla a oceli jako ten Skleněný, slouží jako sklad dříví. Zásobuje palivovým dřevem celý kulturní dům. Štípaná polena jsou v něm zorganizována mimořádně poutavým způsobem. Hustě složené dřevo je naskládáno od země až po střechu tak, že kresba v průřezu směruje ven a jednotlivá polena jsou hustě naskládané jedno na druhém, až vytváří iluzi masivního dřeva nebo korkové desky.

Kulturní dům propojen venkovními liniemi

Kulturní dům má exteriér, který nabízí plynulý přechod do lesa, protože stále slouží především jako odpočívadlo a koordinační prostor pro návštěvníky přírody. Nové stavby napodobují rustikální linie původních strážních budov s vysoce špičatými štíty a velmi jednoduchými liniemi. Pokračování tvarů střechy nad nyní propojenými budovami vytváří zubatou harmoniku, která ostře vystupuje na pozadí lesa.

Líbilo by se vám strávit čas odpočinku v takovém centru?

Zdroj: ArchDaily

Galerie

Dalších 11 fotografií
Dalších 11 fotografií
Diskuze Vstoupit do diskuze
127 lidí právě čte
Zobrazit další články