Ve chvíli, kdy vstoupíte do obchodního řetězce, jste cílem mnoha taktik a psychologických postupů. Bývalá zaměstnankyně supermarketu se teď o některé triky podělila.
Zaměstnankyně oblíbeného supermarketu prozradila, jak probíhá vyskládání a rozmístění zboží. Existuje totiž hned několik pravidel, která souvisí s psychologií. Všechny tyto metody povzbudí zákazníky k tomu, aby v obchodě utratili více peněz. Velké řetězce zkrátka všechno navrhují tak, aby v nich zákazníci strávili co nejvíce času, a tudíž si vybrali co nejvíce zboží. Než jim ale začnete hubovat, zkuste si sami sebe představit na jejich místě. Také byste chtěli tu největší tržbu.
Strategické rozmístění
Kdykoli tedy zaměstnanci vkládají zboží do regálů, mají na to zcela přesné instrukce. Ty se týkají hlavně místa a záleží skutečně na každém detailu. Roli hraje barva štítku, umístění ceny na zboží a výška konkrétní police. Tato žena pracuje v obchodech 5 let. Když svou práci začínala právě u vybalování zboží, byla sama překvapena množstvím instrukcí, které se k tomu vázaly. „Každý regál na prodejně je přesně předem naplánován. Nelze to udělat podle vašeho vkusu.“
„Ty nejdražší produkty jsou vždycky ve výšce očí člověka. Když jdou totiž unavení lidé po práci nakoupit, nemají už sílu ani energii sehnout se do nižších lokalit. Majitelé obchodů to samozřejmě vědí. Drahé značkové produkty jsou tak vždycky umístěny uprostřed regálu.“ Ukazuje se ovšem, že tohle je jen jeden z triků. Tím dalším jsou například cenovky, které měla vylepovat. Ne každý barevný štítek, jak rychle zjistila, je jen propagací pro sortiment.
Grafika a informace
Grafici pracující pro obchod navrhují etikety, které na první pohled vypadají jako propagace. Malým písmem jsou však uvedeny podmínky pro nižší cenu. Naprosto běžně se tak stávalo, že se akční cena nijak nelišila od té stávající. Zákazníci si totiž ceny normálně nepamatují. Obchod je proto zvyšuje, aby pak mohl přidat slevu. To je jeden z nejčastějších psychologických triků souvisejících s nákupy. Náhodného v obchodě není nic, rozhodně ne rozložení zboží.
Určitě se vám již také stalo, že jste přišli do supermarketu, chtěli jste si vzít košík, ale neměli jste u sebe žádné kováky. Tento trik vás…
více
Platí tu princip „nový zpět, starý vpřed“, což si stále hodně lidí neuvědomuje. Všechno, co právě opustilo sklad obchodu, jde do zadní části regálu. Jakmile má něco kratší spotřební dobu, jde to dopředu pro rychlejší odbyt. Jen někteří lidé se natahují až dozadu pro ty skutečně čerstvé věci. Kdo pospíchá, koupí nakonec to, co mu v lednici vydrží nejméně. Pak musí do obchodu chodit častěji, logicky tedy nakoupí více.
Velké vozíky a pokladny
Roli hraje také velikost nákupního vozíku. Ten standardní je totiž dost velký. I při větším nákupu máte pocit, že jste toho vlastně tolik nevzali. Pak se snažíte ten prázdný prostor opticky doplnit dalšími věcmi. Původně zamýšlený nákup se tak klidně může zvětšit i o 40 %. U pokladen, kde čekáte na obsloužení, také najdete tyčinky, sladkosti, bonbony a další lákadla. Pravděpodobně jste o nich vůbec neuvažovali, ale kolikrát už jste odcházeli s lentilkami navíc?
Občasným fíglem supermarketů je také kompletní přeskládání sortimentu. Po nějaké době se totiž už cíleně pohybujete jen za tím, co jste původně chtěli koupit. Jakmile jsou ale věci jinak, potřebujete se znovu zorientovat. To znamená projet celou plochu, a tudíž nejspíš nakoupit věci, které jste původně neplánovali. Jak vidíte, i když si dáváte pozor a vyhnete se nejčastějším chybám při nákupu potravin, čeká na vás opravdu spousta „pastí“.