Bývalá prodavačka si pustila pusu na špacír a řekla, jak obchody šidí zákazníky. Na první pohled si toho člověk nevšimne
Nenechte se klamat od obchodů. Bývalá prodavačka prozradila, jaké pasti na vás každodenně líčí – není to pěkné čtení.
Obsah
O tom, že v českých obchodech není všechno tak úplně v pořádku, asi není třeba polemizovat. Ovšem mít takový důkaz z první ruky se určitě hodí. My jeden takový máme – poskytla nám ho bývalá prodavačka Lenka T. z Prahy. Bližší info o sobě uvádět nechtěla (nesvěřila se ani, pro který z velkých řetězců pracovala) a my se jí vlastně ani nedivíme. A co nám napsala?
Maloobchodní prostředí je pečlivě navrženo tak, aby maximalizovalo prodej a zisk, často na úkor nic netušícího spotřebitele. Představme si taktiky, které obchody používají, aby nenápadně – nebo někdy i ne tak nenápadně – přiměly zákazníky utratit více peněz, než původně plánovali.
Velké klamání se slevou
Jeden z nejrozšířenějších triků v maloobchodě zahrnuje strategické využívání výprodejů a slev. „Jedná se o psychologickou hru, kdy jsou standardní ceny nadsazeny, aby následné slevy vypadaly velkoryseji, než ve skutečnosti jsou. Tato taktika je obzvláště rozšířená v kategoriích toaletních a čisticích prostředků, kde jsou základní ceny nastaveny neobvykle vysoko, aby bylo možné v období výprodejů provádět dramatické slevy,“ píše paní Lenka. Podobné praktiky potvrzují i zkušenosti čtenářů portálu SeznamZprávy.
Hra s čísly aneb psychologie
„Obchody často inzerují slevy ve výši až 60 %. A víte proč? Na školení nám říkali, že se tím u zákazníků vytváří pocit naléhavosti, který je poté vede k hromadným nákupům. Proto musí být tyhle slevy vždycky výrazně viditelné – vyvolávají tak dojem, že si jich všimne každý, a výhodná nabídka se tak brzy rozebere. Skutečnost je taková, že kdyby byly každodenní ceny nastaveny rozumněji, spotřebitelé by mohli výrazně ušetřit, aniž by museli lovit výhodné nabídky nebo si dělat zásoby zboží,“ dodává. Před nátlakem při nákupu varuje i web iDnes.
Když nefunguje samoobslužka, nemusí to být váš problém
„Stává se vám, že pokladna hlásí chybu třeba u pečiva? Prostě ho položíte na pultík a ona ho nepozná? Pak to znamená, že nesouhlasí hmotnost – může tam být klidně méně náplně, než vám slibovali. Pokud se vám to u některých kousků děje pravidelně, jde o jasný signál, že vás prodejci šidí.“ Levně však můžete nakoupit i bez těchto praktik, když víte, kam zajít, jak jsme na webu adbz radili.
Časově omezené nabídky
„Časově omezené nabídky jsou další psychologickou taktikou, jejímž cílem je vyvolat strach z promeškání (je pro to zkratka FOMO). Rozhodnutí zákazníků pak často nejsou založena na skutečné potřebě, ale na vnímaném nedostatku a hodnotě, kterou výprodej představuje. To je oficiální citace ze školicích papírů, nedělám si legraci,“ píše ještě v závěru paní Lenka.