Neustále stárnoucí vozový park je podle EU problém jak kvůli bezpečnosti, tak i kvůli produkovaným emisím. Ve vzduchu se proto vznáší poměrně radikální řešení. V odvážném kroku, jehož cílem je omezit znečišťování životního prostředí a podpořit technologický pokrok, totiž Evropská unie údajně připravuje mandát, který by mohl změnit podobu automobilového průmyslu. Tato směrnice stanoví, že automobily starší 15 let by měly být postupně vyřazeny a sešrotovány.
A zase ten Green Deal
Rozhodnutí Evropské unie je podle webu EnergoŽrouti součástí širší strategie snižování emisí z automobilů a přechodu na udržitelnější způsoby dopravy. Tento nápad nás vlastně ani příliš nepřekvapil. Na první pohled je jasné, že zmíněná iniciativa je v absolutním souladu s ambiciózními klimatickými cíli EU, včetně výrazného snížení emisí skleníkových plynů do roku 2030 a dosažení uhlíkové neutrality do roku 2050 (stačí se podívat na současnou podporu tzv. ekopaliv a zelené energie).
Pokud chcete letos strávit dovolenou opravdu levně – jen se spacákem a stanem – dejte si pozor. Mohlo by vás to vyjít dráž než v hotelu.…
více
Nejspíš se už brzy nedoplatíme
A o co vlastně jde? Podle webu Pravdivě EU plánuje omezit možnosti oprav starých vozidel – a to od dodávání starších dílů až po práce v samotných autoservisech. Jinými slovy – s autem budete moci jezdit, dokud se na něm něco nepokazí. Poté už budete mít smůlu. Pro mnoho majitelů automobilů, zejména v regionech, kde jsou kvůli ekonomickým podmínkám novější vozidla hůře dostupná, může mít tato směrnice významné finanční důsledky. Pokud ovšem na nové auto nemáte, může vám už nyní pomoci stát, jak jsme na webu adbz psali.
Kritici ovšem tvrdí, že dopad výroby nových vozidel (zejména elektrických, které jsou v současnosti velmi podporované) na životní prostředí může převážit nad přínosy vyřazení starších, avšak dobře udržovaných vozidel z provozu. Výroba nových automobilů je totiž podle nich spojena s rozsáhlou těžbou zdrojů a spotřebou energie, což významně přispívá ke zhoršování životního prostředí.