Vůně, které se linou z obchodů, nejsou náhodné. Jde o promyšlený marketingový tah, který zákazníky nutí víc utrácet
Doby, kdy obchodníci prezentovali své výrobky jen na letácích v novinách nebo v televizních spotech, jsou překonané. Už neútočí jen na zrak a sluch spotřebitelů, ale také na čich.
Obsah
Vůně ovlivňují emoce lidí. Určitě se vám už nejednou stalo, že vám vůně připomněla nějaké příjemné zážitky z dovolené nebo z dětství. Možná jste to nevěděli, ale vůně je také účinným marketingovým nástrojem, který prodejci používají, aby ovlivnili chování nakupujících. K propagaci výrobků neslouží totiž jenom jasně rozpoznatelné reklamy v televizi, rádiu, na sociálních sítích nebo v novinách či na billboardech. Setkat se můžete se skrytými podněty, které vás nabádají, abyste si něco koupili.
Nasměřují cestu zákazníka, kam potřebují
Právě skrytý marketing počítá s tím, že vedle zraku a sluchu může spotřebitele nevědomky manipulovat i čichem. Když navštívíte některá nákupní centra, můžete si všimnout, že ve srovnání s minulými lety začala příjemně vonět. Nejen v sekcích, kde jsou obchody s parfémy nebo drogistickým zbožím, ale v podstatě všude. Krásně voní kosmetické salony, obchody s luxusními značkami i některé kancelářské budovy, například pojišťovny či banky.
Pokud se domníváte, že majitelé obchodů šli najednou do sebe a začali si zákazníky hýčkat i tím, aby měli v jejich provozovně příjemný čichový zážitek, jste na omylu. Prostě jen využívají jeden z druhů senzorického marketingu. Investují do speciálních zařízení vypouštějících esence, aby cestu zákazníka nasměrovali přesně tam, kam obchodník potřebuje. K nabídce jeho obchodu. Správná vůně způsobí, že se vytvoří okamžité emocionální spojení se zákazníkem. Nakupování pak půjde jako po másle.
Sedíte v kavárně, ani se nenadějete
Tento marketingový trik jednoduše strategicky používá vůně na konkrétních místech, kde je třeba, aby spotřebitel začal utrácet. A nejde jen o to, že příjemný čichový pocit máte jen v konkrétním obchodě. Vůně umožňuje firmám oslovit lidi za hranicemi jejich provozovny, protože ta správná vůně se může linout otevřenými dveřmi nebo okny. Jde o velmi nenápadný trik, protože většina zákazníků si neuvědomuje, že vůně je nepřilákala do obchodu náhodou.
V praxi to vypadá banálně. Dobře zvolená vůně je zárukou ziskového prodeje. Nejednou jste se setkali s tím, že vůně čerstvě namleté kávy vás přilákala do kavárny nebo speciálního obchodu s tímto sortimentem, kde vám báječnou kávu také naservírují. Vaše smysly příjemné aroma stimulovalo. Ani jste se nenadáli a už jste seděli u stolku a objednávali si ristretto, espresso nebo latté. Speciální vůně používají například i obchody s oblečením nebo salony. Vždyť kdo by si nezasloužil trochu relaxace a péče.
Ani finanční instituce nejsou výjimkou
Výjimku ve využívání aroma marketingu netvoří ani některé kancelářské budovy, které nabízejí zákazníkům finanční, poradenské nebo pojišťovací služby. Pravděpodobně si uvědomíte, že jste při návštěvě takové instituce ucítili nejspíš svěží citrusové aroma. Zvolené bylo záměrně, aby více motivovalo zaměstnance k dobré prezentaci nabídky a vás přimělo k bezstarostnému rychlému rozhodnutí. Jde v podstatě o jakousi prodejně-strategickou alchymii, aby vše fungovalo, jak má.
Vědci z Washingtonské státní univerzity zjistili, že jednoduché vůně, jako jsou citrusy nebo borovice, jsou silnou motivací, pokud jde o utrácení. Například vůně levandule, skořice nebo citrusů jsou relaxační, aroma máty nebo rozmarýnu povzbuzující a pozitivní pocity navozuje vůně růží. Jednoduché vůně mozek spotřebitele lehce zpracuje, nemusí nad ničím přemýšlet a vybaví se mu příjemné prožitky spojené s těmito svěžími vůněmi.