Východní silniční tunel ve městě Haikou v Číně
V době, kdy je Čína ekonomický tygr, se s rostoucími příjmy obyvatel stále více objevuje stejný problém, jakým trpí západní svět. A to je nárůst počtu automobilů, a pravidelně se opakující zácpy ve městech. Řešením jsou městské obchvaty, které alespoň částečně odvádějí tranzitní dopravu mimo města.
Součástí bývají i tunely, kam lze dopravu uzavřít, snížit tak hluk, množství emisí, a zvýšit průjezdnost. Jeden tunel nedávno otevřeli v městě Haikou v Číně. Je to šestiproudý tunel, o délce 2720 m pod zemí, a s celkovou délkou 4380 m, přičemž maximální hloubka je 23 m.
Projekce a výstavba
Tunel projektovala firma Penda, která se na dopravní stavby specializuje. Tunel překračuje i řeku Nandu. Pod zemí má 6 proudů, rychlost je omezena na 60 km/h, a u křižovatek na 40 km/h. tunel má 3 vjezdy, z toho 2 na západní straně a 1 na východní, který je ve velikostním nepoměru k tělesu tunelu. Jde o to, aby si zrak řidičů přivykl za změnu intenzity světla, při vjezdu do tunelu. Klasické LED světla jsou nahrazena přirozeným osvětlením, kterého se dosáhlo vybudováním střechy vjezdu ve tvaru škeble, a aby bylo světlo rovnoměrně rozptýlené, na vnitřní straně je plocha rozlámána do množství malých vlnek. Výplně jsou orámované hliníkovými profily, jež jsou natřené černou barvou, a ostře kontrastují s bílým sklem. Portál je zakončený leštěným hliníkem, který se při osvitu krásně leskne. Mořské motivy postupují i dále do tunelu, kde na bocích výdechy připomínají rybí žábry. Osvětlení vnitřní části tunelu zabezpečují led diody, které připomínají luminiscenci některých mořských živočichů. Tak je vlastně celá stavba protknuta mořskými motivy, s odkazem na blízkost moře.
Odvážná stavba jako prvek budoucí vize města
Projekční kancelář Penda připravila opravdu zajímavý projekt, a naznačila tím směr, kterým by se mohla v budoucnu ubírat výstavba ve městě. Odvážná a kreativní řešení ukazují, že i velké stavby mohou dobře zapadat do okolní výstavby, a třeba i určovat vzhled města. Z výšky je stavba celého tunelu jednolitá, a působí vizionářsky. Všechny vjezdy do tunelu jsou stejné, liší se pouze velikostí, ale to je dané potřebami dopravy. Navíc v noci jeho osvětlené části vyzařují světlo do okolí, a jsou tak významnými orientačními body ve městě. Nezbývá než celému dílu popřát další podobné následovníky, a nemusí to být jen v Číně.