Nechali jste se napálit? Triky, kterými vás obchody nutí víc utrácet
adbz.cz » Hobby » Psychologické triky, kterými obchody „nutí“ zákazníky utrácet: Od umístění sortimentu po šířku uliček

Psychologické triky, kterými obchody „nutí“ zákazníky utrácet: Od umístění sortimentu po šířku uliček

Obchody s potravinami, ostatně jako všechny další, mají své cesty, jak nás dovést k většímu nákupu. Místo několika položek pak často odcházíme s plným vozíkem.

nakup obchod potraviny ulicka
Zdroj fotografie: Pixabay

Tuto strategii používá řada menších i větších obchodů, včetně těch, které se v tuzemsku drží na špičce spotřebitelské popularity. Marketingové postupy ovšem obvykle působí na zákazníky ještě dříve než před samotným vstupem do prodejny. Není však úplně namístě hledat v tom něco nekalého. Je to jejich práce a cílem firem je vydělat peníze. Navíc jde o využití vzorců, které v lidské psychologii platí po staletí, jen se trochu mění prostředí a využité nástroje.

Velké vozíky na velké nákupy

Když si na nákup vezmete velký vozík, máte dost prostoru na pořízení většího množství položek, než jste chtěli původně koupit. Vzhledem k jeho velké kapacitě budete mít stále pocit, že jste toho vlastně tolik nevzali. Spokojeni budete teprve v momentě, kdy je dostatečně plný.

nakupni vozik detail
Zdroj fotografie: Depositphotos

Široké uličky mezi regály

Pro manévrování velkým vozíkem jsou potřeba dostatečně široké uličky – musí se vejít dva vedle sebe. V důsledku toho jimi také projíždíte v klidu, nebojíte se srážek. Máte dále jistotu, že se na jakékoli místo obchodu dostanete zcela bez problémů.

Vůně chleba a pečiva

Čich je nejlepším spouštěčem emocí i vzpomínek. A v obchodě vás asi nic nenabudí k nákupu tolik jako vůně čerstvého pečiva vytaženého právě z trouby. Jeho vůni mají lidé spojenou s domovem, chutnou snídaní, případně pečením u babičky. Pak jste náchylní koupit právě v pekárně mnohem více věcí než jen pár rohlíků.

Rozdělení sortimentu

Nejdražší položky budou vždycky v regále umístěny ve výši lidských očí. Postup využívá vaši přirozenou lenost. Nakupujeme totiž zpravidla unavení po práci, sáhneme tudíž po tom, co je snadno dostupné. Máme-li se natahovat nahoru nebo ohýbat dolů, vyžaduje to více energie. Vytížený člověk si nechce v obchodě dřepnout a v něčem se ještě přehrabovat.

obchod zbozi podlaha
Zdroj fotografie: Pixabay

Vlastní značky řetězců

Prakticky každý supermarket už dnes zavádí produkty vlastní značky. Většinou mají také nižší cenu než jakékoli alternativy. Proč tomu tak je? Zpravidla jde o balení s lehce menším objemem, takže si mohou dovolit tuto cenovou politiku. Na přesnou gramáž výrobku se dívá málokdo, vnímáme jen drastické rozdíly dle velikosti sáčku nebo krabice. Jestli má pak něco o 100 gramů více či méně, už není takový rozdíl.

Relaxační hudba

Velké supermarkety používají neustálé hudební pozadí. Z reproduktorů tu hraje nenápadná a pomalá relaxační hudba, která zákazníky podvědomě uklidňuje. Není to samozřejmě náhoda. Chodíme v důsledku tohoto opatření pomaleji, nakupujeme v klidu. Opět to nahrává tomu, že nakonec koupíme více věcí, protože není kam spěchat.