Velcí obchodníci se za poslední roky naučili vydělávat na spotřebitelích tím, že jim u různých výrobků podstrkují zavádějící cenovky. Ty na první pohled často mohou působit, jako by daný produkt byl ve slevě, ovšem většinou jde jen o pouhý trik, kterým vás donutí za něj utratit peníze. Díky novele spotřebitelského zákona má být těmto podvodům konec, ovšem to se řadě prodejců nelíbí a někteří dokonce nařízení stále porušují.
Konec falešných slev a matení spotřebitelů
Od 6. ledna 2023 mají obchodníci zakázáno uvádět u svého zboží matoucí slevy, které se na první pohled zdají být výhodné. Jedná se totiž často o trik, jak donutit zákazníka, aby za dané zboží utratil peníze – a ve finále ho to může vyjít ještě dráž. To je však díky novele nyní zakázáno, nicméně řada výrobců nařízení stále ignoruje. Česká obchodní inspekce provedla již 1142 kontrol, z nichž u 668 bylo zjištěno porušení právních předpisů.
Není máslo jako máslo. Pokud si v obchodech nedáte pozor na jeden drobný detail, můžete si domů přinést opravdu nechutný produkt.…
více
„Mezi nejčastější porušení patřilo opomenutí uvedení nejnižší ceny výrobku, za kterou byl nabízen a prodáván v době 30 dnů před poskytnutím slevy, a výpočet slevy z jiné než nejnižší ceny, za kterou byl výrobek v době 30 dnů před poskytnutím slevy nabízen a prodáván,“ upřesnil pro web Peníze mluvčí inspekce František Kotrba s tím, že museli udělit přibližně 80 pokut. Na webu adbz jsme také psali, jak ušetřit při nákupu potravin až 500 Kč.
Není sleva jako sleva
Nyní má tedy každý prodejce povinnost v případě slevy informovat také o nejnižší ceně výrobku, za kterou jej nabízel a prodával v době 30 dnů před jejím poskytnutím. Pokud tedy měl na pultech produkt za 999 Kč a poté ho slevil na 799 Kč, musí být na cenovce uvedena původní cena. V případě, že by mu však po akci vrátil cenu původní a po dalších 14 dnech opět slevil na 799 Kč, nemůže to znovu prezentovat jako slevu.