Nákupní košíky jsou nezbytnou součástí maloobchodního prostředí, protože usnadňují přepravu zboží z regálů k pokladně. Koneckonců – kdo by chtěl nosit zboží jen tak v ruce? Nyní to však vypadá, že se nad jejich klasickou podobou stahují mračna.
Začalo to zcela nevinně
Koncept nákupního vozíku se datuje do roku 1937, kdy Sylvan Goldman, majitel sítě supermarketů Humpty Dumpty v Oklahomě, vynalezl první nákupní vozík, jak píše web Český rozhlas. Goldmana inspirovala myšlenka zvýšit počet nákupů zákazníků tím, že jim poskytne prostředek pro přepravu většího množství zboží. Původně šlo v podstatě o skládací židli s umístěným košíkem a kolečky připevněnými k nohám.
V průběhu let prošly nákupní vozíky mnoha konstrukčními vylepšeními, která zlepšila jejich funkčnost a uživatelský komfort. Ty moderní jsou navrženy s ohledem na ergonomii, a bývají tak vybaveny kupříkladu většími a odolnějšími koly pro snadnější manévrování, dětskými sedačkami a držáky na nápoje. Některé vozíky jsou dokonce vybaveny elektronickými zařízeními, která pomáhají při samoobslužném odbavení nebo sledují pohyb zákazníků v obchodě. A velmi brzy jim přibyli také menší bratříčci – nákupní košíky.
Kvůli nedostatku financí zavírá oblíbený prodejce elektroniky prodejny a propouští zaměstnance. Hospodaření se má vrátit do černých čísel.…
více
Zdarma už nic nebude
Košíky lze pohodlně nosit v ruce – ale vejde se do nich samozřejmě méně zboží, jak píše web Kupi. A to právě obchodům začíná v poslední době vadit. Proč by svým zákazníkům poskytovaly něco „zadarmo“, když na tom můžou pěkně vydělat? Vysvětlení spočívá v psychologii. Lidé se podvědomě snaží zaplnit „svěřený prostor“ zboží tak, aby na konci cítili uspokojení z dobrého nákupu (a z toho, kolik nových a lepších věcí si pořídili).
Psychologie je přitom stejná jak u velkých, tak u malých nákupních pomocníků. Ale co obchodům vydělá víc? Zaplněný příruční košík, nebo vozík? Ano, nad odpovědí není třeba dlouho bádat. A právě proto začínají malé košíky z obchodů mizet – nahrazují je hybridy na kolečkách nebo klasické velké nákupní košíky. Pokud tedy budete chtít nakupovat nadále pohodlně (ke košíkům u země se přece jen musíte ohýbat), nejspíš vám nezbude než si do obchodu nosit košík svůj. A pozor si dejte i na nové cenovky, i o nich jsme na webu adbz už psali.