Byl odsouzen do šrotu, pak se ho chopil šikovný řemeslník: Z ošklivého starého karavanu vytvořil zázrak moderního designu
Na první pohled to vypadá jako normální, obyčejný karavan. Vidíte ho někde stát a za minutu už si na něj nevzpomenete. Je to ale chyba, protože uvnitř vypadá naprosto luxusně.
Obsah
Tento skvost patří Francouzi Pierru Arnovi. Ten kupuje staré a otlučené cestovní přívěsy nebo autobusy a pak si s nimi „hraj“. Respektive je přetváří zcela k nepoznání. Preferuje totiž přísný a zcela minimalistický design, proto pak vypadá interiér přívěsu velmi moderně a také stylově. Jakmile tedy vstoupíte dovnitř, máte neodbytný pocit, že jste prošli portálem do zcela jiného světa. A nejspíš se ještě podíváte ven, že jste opravdu stále na stejném místě.
Jako vstup do zcela jiného světa
Pierre používá jako hlavní barvu především bílou. Sněhově bílá místnost tedy působí jako čisté a ještě ničím neposkvrněné plátno. Ostatní barvy se tu pak navzájem doplňují a vše pak vypadá velmi jasně a krásně zářivě. Bílá také pokoj optický zvětšuje a všechny jeho prvky jsou krásně viditelné. Každý pokoj tohoto karavanu je ve tvaru obdélníku nebo čtverce. Protože je to ale nudné, je zapotřebí to oživit nějakou vnitřní strukturou.
Originálními kousky nábytku toho lze dosáhnout poměrně snadno. Výhodou je, že se Arnoux naprosto nebojí experimentovat s barvou. Uvnitř tak najdete ty nejpodivnější a nejneočekávanější kombinace odstínů. Pravda, modré křeslo v zeleném prostoru nebude asi ladit každému. Jenže právě tohle podivné napětí dává nádech jedinečnosti a také celkový šmrnc. A jestli vás tento přístup inspiroval k vlastní výzdobě, pak je to jen dobře.
Co je to vlastně design?
S tímto termínem se v dnešním světě setkáváme velmi často. Prakticky cokoli, co nějak souvisí s naším vizuálním vnímáním, ho v nějaké formě a míře vyžaduje. To určité míry jde výlučně o dvojznačnou a subjektivní disciplínu. Všechny dobré designy ovšem usilují o tři základní cíle či úkoly. Mají informovat, inspirovat a být snadno zapamatovatelné. Jakmile design čehokoli splní tyto tři body, bude lepší než 99 % všech grafik na světě.
Přestože je stále možné přicházet s něčím novým, design vychází ve značné míře z ověřených skutečností. Tedy zákonitostí, které se mu během historie opakovaně vyplatily. Například toho, že jakoukoli vizuální informaci zpracuje náš mozek 60 000krát rychleji než text. Více jak 90 % údajů, které náš mozek zpracuje, jsou vizuální. Stejně tak mají tyto informace 400krát vyšší šancí naučení, tedy že si je budeme pamatovat dlouhodobě.
Použití nejen v moderním a proměnlivém světě
Bez grafického designu si prakticky nelze představit dnešní společnost. V určitém slova smyslu v ní ani nikdy nechyběl. Komunikace pomocí symbolů a značek je totiž stará jak lidstvo samo. Právě z těchto obrázků se totiž písmo později vyvinulo, design tak psané formě předchází. Globální grafický průmysl je dnes oceněn na částku 45, 8 miliard dolarů. Asi 90 % tohoto trhu přitom tvoří profesionálové na volné noze, nikoli firmy.
V USA je průměrný věk profesionálního pracovníka v tomto odvětví 37 let. V roce 2022 se částí designových zásad stává také riskování. Jakýmsi designem designu se tak stalo porušování zajetých pravidel, odvážné a riskantní kampaně. Do toho se samozřejmě objevují nové technologické postupy, takže jeden design je možné aplikovat na další platformy, kterým se takový obsah musí přizpůsobit.