Kaufland přišel s novinkou, která mezi lidmi vyvolala rozruch. Jedni to odsuzují, druhá skupina to vítá
Zda bude mít nově zvolený tichý přístup k nakupování široký ohlas, se teprve ukáže, ale nepochybně představuje nový precedens.
Obsah
Významný maloobchodní řetězec Kaufland přišel s překvapivým a možná i netradičním krokem, který se výrazně odlišuje od typického hluku a shonu v supermarketech. Tato iniciativa, známá jako „Hodina ticha“, si klade za cíl proměnit zážitek z nakupování a možná také pozvat do prodejen ty, kteří se jim jinak vyhýbají.
Koncepce „Hodiny ticha“
V prodejnách Kaufland po celém Slovensku nyní v době od 11:00 do 12:00 hodin zcela ustává okolní hluk tradičně spojovaný s maloobchodním prostředím. To zahrnuje vypnutí veškeré hudby (i té, která by měla podle webu BusinessInsider motivovat zákazníky k větším nákupům) v pozadí, zastavení vysílání reklam a dokonce i zastavení veškerých oznámení, která by se normálně ozývala uličkami. Myšlenka je jednoduchá, ale hluboká: nabídnout zážitek z nakupování, který se vyznačuje naprostým tichem.
Původ a inspirace
Tato iniciativa není jen náhodným experimentem, ale součástí širšího závazku vstřícnějšího přístupu k zákazníkům, který Kaufland v posledních letech prosazuje. Společnost si uvědomuje, že duševní zdraví je stejně důležité jako zdraví fyzické, a proto zkoumá různé způsoby, jak zlepšit psychickou pohodu všech, kdo se na prodejnách pohybují.
Reakce a přizpůsobení zákazníků
První ohlasy zákazníků byly smíšené, ale obecně pozitivní. Mnoho zákazníků ocenilo možnost nakupovat v klidnější a uvolněnější atmosféře a uvedlo, že díky tomu je nakupování méně hektické a příjemnější. Někteří však také zmiňovali zvláštnost nakupování v naprostém tichu a zdůrazňovali, jak jsou zvyklí na neustálý hluk ve veřejných prostorách a tohle jim vlastně přijde zvláštní.
Web RetailMinded také zdůrazňuje, že je důležité i to, jakou hudbu obchody svým zákazníkům k nákupům hrají. Jiná se totiž hodí pro mladší ročníky a jiná pro ty starší (a to nejen co do interpretů). Je tedy jasné, že svou „Hodinou ticha“ musí Kaufland cílit i na někoho jiného.
Ekonomické a marketingové důsledky
„Z obchodního hlediska je krok společnosti Kaufland chytrou diferenciační strategií na vysoce konkurenčním trhu. Tím, že se teď prezentuje jako řetězec, kterému velmi záleží na zkušenostech zákazníků a na jejich duševním zdraví, může přilákat nový segment zákazníků, kteří si těchto ohledů cení.
Navíc by to mohlo vést ke zvýšení loajality stávajících zákazníků, kteří mají pocit, že jejich potřeby jsou rozpoznány a smysluplně řešeny,“ říká k tématu obchodní specialista Jan T. z Prahy. A zapomenout nesmíme ani na novou techniku obchodů, která zákazníky motivuje k většímu utrácení – na webu adbz jsme o ní už také informovali.