Za používání mobilu v obchodě vás může ochranka vyhodit: Pravidlo, o kterém málokterý Čech ví
Pokud se chystáte jít nakupovat, dejte si pozor na používání svého telefonu. Některé řetězce vás za to mohou z prodejny vykázat.
Mnoho obchodních řetězců dnes zavádí nová pravidla, která lidem zakazují natáčet a fotit jejich produkty. Důvodem má být neustálý růst sociálních médií, kde se krátké „reels“ staly jedním z nejoblíbenějších způsobů prezentace. Přestože se tedy jedná o veřejný prostor, například z Lidlu můžete být vykázáni a v Kauflandu budete potřebovat povolení.
Natáčení v obchodech versus legislativa
Co se týká natáčení v obchodech, vztahuje se k němu hned několik legislativních rámců. Mezi ty patří i Občanský zákoník a jeho ustanovení o ochraně osobnosti. To nařizuje pro pořízení záběrů ve veřejném prostoru souhlas všech osob, které by se na nich mohly objevit. A pokud se tak stane, přičemž některé z nich půjde identifikovat, vždy by měly znát záměr videa.
Většina obchodů pak ve svých prostorech sama upravuje pravidla spojená s natáčením a focením. Téměř všechny řetězce v Česku proto vyžadují pro vykonávání této činnosti souhlas vedení, který bude třeba ukázat při vstupu. Obzvláště důležité je toto dodržet v případě, pokud je vaše činnost placená. V opačném případě byste mohli schytat i pokutu.
V Kauflandu nesmíte fotit a Lidl vás za to vykáže
Před pořizováním fotografií a videí byste si tedy měli dát pozor třeba v Kauflandu. Prodejny totiž mají v provozním řádu jasně uvedeno následující: „Pořizování audio a video záznamů v našem obchodním domě je povoleno pouze s písemným souhlasem vedení pobočky, a to také kvůli ochraně majetku a identity třetích osob“.
A pokud byste si chtěli něco vyfotit nebo natočit v Lidlu, můžete za to být dokonce vykázáni z obchodu. To se týká zejména těch, kteří záměrně a okatě pořizují záběry ze segmentů potravin. Podle tiskové mluvčí společnosti jsou zákazníci o zákazu informováni již u vstupu do prodejny a důvodem je především eliminace možných bezpečnostních rizik.