Konec slevových letáků je za rohem. Důchodci zuří, prý je to vůči nim nefér. Obchody proto nabídly alternativu
Konec papírových letáků představuje změnu ve způsobu sdělování nabídek, ne všem však tato změna bude vyhovovat.
V každodenním obchodním shonu je ikonický papírový slevový leták již dlouho důvěryhodným společníkem lovců slev, a to zejména mezi seniory. S ohledem na ochranu životního prostředí, které tlačí na snižování množství papírového odpadu, se však na obzoru rýsuje významná změna. A ne všem se bude líbit.
Tradiční role papírových letáků
Po desetiletí byly papírové letáky něčím víc než jen kusem papíru; pro mnohé lidi, zejména seniory, totiž představovaly důležitý nákupní nástroj. Podle nedávného průzkumu společnosti Nielsen dává 77 % seniorů starších 60 let přednost tištěným letákům před jejich elektronickými protějšky, přičemž u osob starších 70 let se tato preference zvýšila na 84 %, jak píše web Deník. A alespoň občas podle nich podle webu Ekolist nakupuje hned 94 % z nich.
„Tyto letáky nabízejí více než jen úspory; poskytují hmatatelný pocit jistoty a něčeho známého a slouží jako důležité spojení s okolním světem. Babičky u nás v domově se nad nimi scházejí, diskutují a pak domlouvají výlety. Jak by to dělaly třeba nad mobilem, si nedokážu představit. Do toho navíc nemůžete ani kroužkovat,“ napsala nám paní Radka K. z Hodonína, která se seniory pracuje.
Kdo vlastně proti letákům brojí
Nalijme si čistého vína – tyhle milované i nenáviděné „okupanty poštovních schránek“ aktuálně ohrožuje návrh Ministerstva životního prostředí na zavedení recyklačního poplatku. Cílem této iniciativy je snížit objem papírového odpadu, mezi který patří zejména 20 tun letáků, které ročně končí v modrých recyklačních kontejnerech, a tvoří tak až 14 % jejich obsahu. Záměr je jasný: přenést břemeno odpovědnosti za životní prostředí na výrobce a spotřebitele těchto letáků a přimět je k udržitelnějším postupům.
Obchodní řetězce už samozřejmě přispěchaly s náhradou: nabízí distribuci letáků on-line. A to třeba i s nějakým tím personifikovaným bonusem navíc. Odběratelé takových letáků však za zdánlivé výhody platí svým soukromím. A ti, kdo přístup k chytrému telefonu nebo něčemu podobnému nemají, jsou pak diskriminovaní ještě více. Aktuálně to však nevypadá, že by to naší vládě dělalo příliš velké starosti. Chcete na nákupu ušetřit? Podívejte se na čtenářské tipy, které jsme na webu adbz už publikovali.