Důchodci měsíčně přijdou o tisíce korun: Novela zákona jim sebere možnost nakupovat ve slevách
Návrh novely českého zákona, který by mohl výrazně ovlivnit důchodce zavedením nových poplatků za tištěné slevové letáky.
Obsah
Pro starší osoby jsou tištěné slevové letáky více než jen reklamou. Představují pro ně totiž mnohdy bez nadsázky klíčový nástroj finančního plánování. Mnoho seniorů má totiž omezený přístup k digitálním platformám, kde hledá slevy většina mladší populace – a nezbývá jim tedy nic jiného než se spoléhat na starý dobrý papír.
Proč jsou pro seniory letáky důležité
„Nakupování ze slevových letáků se pro mnohé naše klienty stává doslova týdenním rituálem, který jim umožňuje plánovat nákupy podle nejvýhodnějších nabídek, a nakoupit tak výhodně třeba nejen pro sebe, ale i pro vnoučata. Schází se ve společné místnosti, kroužkují a domlouvají se, kde kdo co nakoupí,“ říká k tématu paní Mirka K. z Prostějova, která pracuje v domově důchodců.
Rostoucí náklady na výrobu letáků
V posledních letech se však výroba a distribuce těchto letáků stává stále nákladnější, jak informoval web ČT24. Cena papíru, dopravy a práce při doručování vzrostla, což mnohé obchodní řetězce přimělo k omezení objemu letáků, které produkují. A má být ještě hůře.
Navrhovaná změna: Recyklační poplatky za letáky
Podle navrhované novely by podniky musely platit recyklační poplatek za každý vytištěný leták, přičemž tyto poplatky by směřovaly přímo do státního rozpočtu. Záměrem tohoto pozměňovacího návrhu je podpořit udržitelné postupy zdaněním tištěných materiálů, které přispívají k plýtvání přírodních zdrojů, jak píše Ministerstvo životního prostředí. Nezamýšleným důsledkem však může být snížení dostupnosti informací o slevách pro velkou část populace, která je na těchto tištěných letácích závislá.
Na rozdíl od digitálně zdatných nakupujících je totiž u starších občanů méně pravděpodobné, že se přizpůsobí mobilním aplikacím nebo online platformám (byť výjimky se samozřejmě najdou). Tento generační rozdíl v digitální gramotnosti znamená, že zatímco mladší lidé mohou plynule přejít na online slevové platformy, senioři by mohli zůstat bez funkční alternativy. Přijdou tak doslova o možnost nakupovat ve slevách. A to rozhodně není dobře.